معرفی سیستم به بیماران

 سیستم اکسترنال فیکساتور ارتوپدی اوگانسیان چیست ؟

 این سیستم اکستر نال فیکساتور ارتوپدی وسیله ای درمانی است که برای موارد خاص ارتوپدی شامل شکستگی های باز و یا با خورد شدگی های زیاد و یا شکستگی هایی که در نزدیک و یا داخل مفاصل اتفاق می افتد و یا شکستگی هایی که در آن پوست دچار تاول و التهاب و بافت دچار ادم شدید شده باشد صورت می گیرد، که در این موارد اگر جراحی باز انجام شود و از فیکساتور های داخلی  استفاده گردد، ریسک عفونت بعد از عمل بسیار بالا می باشد .

 در عفونت های استخوانی اندام های تحتانی و فوقانی با روش بون تراسپورت عفونت اندام اصلاح می گرد .

هم چنین این وسیله جهت اصلاح مشکلات استخوانی مادر زادی  مانند ،کلاب   فوت (پا چنبری) و در اصلاح ژنوواروم ( پای پرانتزی ) شدید و  ژنو والگوم ( پای بشکل X ) شدید  و در اصلاح کوتاهی اندام تحتانی و فوقانی بکار می رود .

سیستم اوگانسیان مدیفیکیت ( بروز رسانی شده ) سیستم الیزاروف میباشد که در آن حلقه ها از فول رینگ یا حلقه کامل به پنج هشتم حلقه تبدیل شده که باعث می شود پشت اندام خالی باشد تا بیمار بعد از عمل  دچار ناراحتی نگردد و بتواند در تخت استراحت نماید .


 جنس این سیستم تیتانیوم  می باشد که باعث سبکتر شدن آن می گردد ، و ضخامت حلقه ها در سیستم اوگانسیان یک سانتی متر می باشد، که از مزایای آن این است که در ضخامت یک سانت حلقه و در دو انتهای آن امکان تعبیه گایدینگ ( هدایت کننده ) پین  بنام کانکتینگ پایپ بوجود آمده است و در نقطه مقابل در ضخامت حلقه امکان لاکینگ ( قفل کردن ) پین طراحی و ساخته شده است که بسیار سریع و آسان قفل می گردد ، هم چنین امکان تنشن دادن به پین ( کشیدن و محکم کردن پین در استخوان ) بصورت سریع و راحت فراهم شده است .

یک اتفاق مهم که در واقع انقلابی در سیستم اکسترنال به حساب می آید افزودن    ریپوزیشن دیوایس   ( وسیله تغییر وضعیت در استخوان ) میباشد که باعث شده تا جراح بتواند شکستگی های را که با جابجایی زیاد و دارای انگولیشن ( زاویه ) میباشند را در تمام جهات هم زمان و به راحتی در کمترین زمان اصلاح نمایید.


بنابر این از مزایای مهم این دستگاه کارگذاری راحت ، کمتر شدن زمان کارگذاری  ، جلوگیری از طولانی شدن زمان عمل و بیهوشی و در نتیجه جلو گیری از عوارض طولانی شدن بیهوشی و اصلاحات راحت و سریع  استخوان در اتاق عمل و یا حتی بعد از عمل در کلینیک یا مطب میباشد .

این سیستم جهت اصلاح کانتراکچر ( درگیر شدن یا قفل شدن ) مفاصل نیز طراحی خاص دار که با استفاده از Hing distractor for knee  که مختص این عمل طراحی و ساخته شده است که پس کارگذاری آن در مفصل زانو یا آرنج و یا در مفصل انگشت دست با تغییرات تدریجی مناسب در دستگاه باعث اصلاح تدریجی کانتراکچر مفاصل می گردد و کمک به باز شدن و بسته شدن کامل مفاصل می نماید .



سیستم اصلاح کانتراکچر زانو ( خشکی و عدم باز و بسته شدن مفصل زانو )


تصویر راست : سیستم اصلاح اکواینوس ( اصلاح کشیده شدن پنجه به پایین ) تصویر   چپ  : اصلاح خشکی و عدم باز و بسته شدن ارنج دست